Vilken är den bästa oljan att steka i?

Det finns många oljor som fungerar utmärkt att steka i. Du kan steka i olivolja, rapsolja, avokadoolja, kokosolja, jordnötsolja och sesamolja. Men vanligast att stega i är olivolja och rapsolja.

Olja är något som kan användas till väldigt många saker, inte minst att steka i. I denna artikeln så kommer vi att gå igenom de bästa oljorna att steka i och du kommer också få kortfattad information om oljorna.

Oljor som fungerar bäst att steka i

Rapsolja – Hög rykpunkt, 220 grader

Rapsolja är en utmärkt olja att steka i, faktiskt bland de vanligaste oljorna att steka i. Du kan hetta upp rapsolja till hela 220 grader eftersom den har en väldigt fin balans mellan fettsyror.

Rapsolja kan vara bra att köpa ekologiskt efter att billiga märken kan vara GMO produkter som har behandlats med besprutningsmedel såsom roundup. Detta är ett mindre problem i Sverige än i icke-europeiska länder som t.ex. USA.

Det är så eftersom produkter måste märkas om de är genetiskt modifierade här i Sverige och dessutom är roundup inte tillåtet i Europa. Användningen är besprutningsmedel som roundup är ett allvarligt problem för mångas hälsa i t.ex. USA – där roundup är vanligt förekommande.

Står det att rapsoljan du tänkt köpa är från USA kan det vara bra att välja ett ekologiskt alternativ istället, gärna kravmärkt, för att vara säker på att produkten inte är modifierad. Särskilt om du beställer online från utlandet.

Olivolja – Tål värme bra och är den nyttigaste

Olivolja är faktiskt en av de bästa oljorna att steka i med tanke på att den innehåller väldigt höga halter av antioxidanten polyfenol vilket skyddar oljan när den värms upp.

Det finns en myt som säger att olivolja inte är bra alls att steka i, men det stämmer inte. Myten grundar sig i att olivoljan har en relativt låg rykpunkt, kring 200 grader. Men experter inom ämnet fetter och olivolja säger att bara för att oljan hettas upp betyder det inte att det blir dålig för dig.

Den höga koncentrationen av polyfenoler bland annat skyddar oljan mot att ta skada på ett sätt som gör det dålig för dig, även i högre temperatur över oljan rykpunkt.

Avokadoolja – Bra val förutom att den är dyr

Avokadoolja är en superbra olja att använda när du steker saker i stekpannan. Avokadoolja kan faktiskt hettas upp till cirka 250 grader, dock så är det en ganska dyr olja som du kanske inte alltid har hemma.

Kokosolja – Med eller utan kokossmak

Kokosolja är en olja som är bra till väldigt många saker bland annat till håret. Kokosolja fungerar även utmärkt att steka i då även den kan vara uppe i höga grader länge. Finns att köpa både med neutral smak (där den inte smakar så starkt kokos) och extra virgin med distinkt smak av kokos (som jag har lite svårt för). Välj riktig olja och undvik kokosfett billigare kokosfett som du hittar i kyldisken. Detta är inte alls lika bra som vanlig kokosolja.

  • Jordnötsolja

Jordnötsolja är en olja som kan hettas upp till skyhöga grader, du kan hetta upp oljan från 255 till 275 grader. Denna oljan passar perfekt att använda när du steker i stekpannan. Det höga rykpunkten är den främst fördelen och den är väldigt lämplig till t.ex. wok. När det gäller innehåll av näring och nutrienter / antinutrienter finns det bättre alternativ.

  • Sesamolja

Sesamolja är vanligt att använda i det asiatiska köket. Oljan har en neutral smak och en lätt nötaktig smak och passar perfekt att steka i. Har du inte provat sesamolja ska jag säga att den ä ganska lik rapsoljan i det att den har en högre rykpunkt än olivolja. En annan likhet med rapsolja, och skillnad från olivolja, är den neutrala smaken som inte påverkar smaken som ges till det du steker särskilt mycket.

Den här oljan är väldigt svår att få tag på i det svenska köket. Men det är bland de vanligaste oljorna att steka i inom det koreanska köket. Risken är att den är ganska dyr att beställa. Men lyckas du hittat det på någon butik med exotisk mat är detta en superbra stekolja som jag varmt kan rekommendera. Den är ganska lik sesamolja i smaken, dvs något neutral.

Oljor som du inte kan steka i

  • Solrosolja

Solrosolja tål inte hög värme på grund av att oljan nästan bara innehåller fleromättat fett. Den fungerar alltså inte att steka saker i stekpannan med men du kan använda den till annat gott.

  • Majsolja

Majsolja är en olja som till största del innehåller fleromättat fett och det är inte bra att hetta upp till höga grader. Därför ska du inte använda majsolja för att steka i.

  • Linfröolja

Så mycket som 50% av linfröolja utgöras av omega 3 i form av alfa-linolensyra. Detta vegetabiliska omega-3 får inte blandas ihop med den mycket nyttiga EPA och DHA. Omega-3 i form av alfa-linolensyra kan inte omvandlas metaboliskt till EPA (utom en försvinnande liten mängd).

Enligt ett rapport av Professor Göran Petersson (Kemi- och Bioteknik, Chalmers) från februari 2012 är linfröolja både onödig och olämplig som livsmedel. Läs hela rapporten av professorn här.

Rapporter utpekar även majsolja och solrosolja som olämpliga för stekning och fritering.

Dessa oljor innehåller mycket omega-6 som lätt oxiderar och försämrar din omega 3 / omega 6 balans. Solrosolja, majsolja och linfröolja är kort och gott oljor som du inte bara bör undvika när du steker,utan generellt också. När du steker i dessa blir de ännu sämre än de är innan. Det är också usla val att fritera i och bör även undvikas att ha i såser.

Välj istället olivolja, rapsolja, sesamolja eller något annat av de bra valen vi tipsat om i den här artikeln

Vid studier av kosten hos människor i regioner där man lever som längst (s.k. bluezones) är ofta konsumtionen av olivolja hög. Personligen gör jag själv valet att använda olivolja vid alla tillfällen där det är lämpligt. Det höga innehållet av polyfenoler i olivolja gör att det är mycket svårt att överkonsumera. I visa bluezones är konsumtion av olivolja extremt hög. (Källa: Longevity Paradox, Steven R. Gundry)

För- och nackdelar med olika fetter

Det finns många för- och nackdelar med olika fetter, här kommer du att få ta del av dem.

  • Smör

Många anser att smör är det absolut godaste att steka i och det kommer även att förstärka smaken i det som du steker. En stor fördel med att steka i smör eller margarin är att du väldigt enkelt kan veta när det är dags att börja steka och smöret har fått rätt temperatur. När smöret har fått en ljusbrun färg och börjat skumma så är det dags att börja steka det som du ska steka.

Smör innehåller en väldigt hög halt av mättat fett vilket många människor inte tycker är så bra och köper istället oljor när de ska steka. Du ska dock veta att smör innehåller väldigt många naturliga ämnen och aromer som är bra för din hälsa. Dock så innehåller smör nästan inte alls fettsyrorna omega-3 och omega-6 som är väldigt viktiga för våran kropp.

  • Oljor

Många tycker att olja är bra att steka i eftersom det är bättre för hälsan. Men som sagt så går det inte att steka i alla oljor.

Smöret är ju väldigt lätt att veta när det är klart för att stekas i eftersom det får en ljusbrun färg men oljan är inte lika lätt att veta när den är färdig. Det är viktigt att du håller koll på oljans temperatur så att oljan inte bränns. Oljor som innehåller många fleromättade fetter är väldigt känsliga för höga temperaturer och det är därför lätt att de bränns vid. Ett bra tips är att blanda både smör och olja för att få det perfekta resultatet.

Sammanfattning

De flesta oljorna fungerar utmärkt att steka i men inte alla. De oljor som innehåller fleromättade fetter är väldigt känsliga för höga temperaturer och bränns lätt vid. Det är alltså bra att använda en olja som inte innehåller så många fleromättade fetter. Olivolja och rapsolja är nog två av de vanligaste oljorna att steka i och de har en väldigt god smak. Om du inte vill använda olja när du steker så kan du självklart använda dig av smör istället.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *