Vad är ingefära bra mot?

Konsumtion av ingefära påverkar oss på flera sätt. Ett exempel är att den, som ett dagligt kostinslag, minskar risken för förkylningar. Lindring av inflammationer och olika typer av smärtor såsom träningsvärk, migrän och mensvärk har även det kunnat påvisas. Ingefäran har även visat sig hjälpa vid illamående i samband med åksjuka, graviditet och kemoterapi. Som om inte detta vore nog så minskar den även risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes, samt har en viss påverkan på förbränningen.

Intresset för ingefära

Människan har ätit ingefära för dess hälsofrämjande egenskaper under lång tid, och i vissa kulturer har den använts för medicinskt bruk i flera tusen år. På senare år har även forskningen börjat intressera sig för örten och idag finns det underlag som bekräftar en del av de teorier om ingefära som funnits sedan en lång tid tillbaka.

Ingefära och dess fördelar

Forskningen har tittat på en rad olika områden för att undersöka örtens effekter, och även om det fortfarande finns mycket att titta på så har den empiriskt belagda kunskapen vuxit.

Ingefära mot förkylning

Att ingefära är bra vid en förkylning har många hört. Och enligt forskningen tycks teorin stämma, även om det finns behov av en viss modifiering. För att uppnå resultat med ingefäran ska man nämligen inte äta den först när förkylningen blossat upp. Istället bör man äta den förebyggande, som del i en dagliga rutin, och på så sätt minska risken att bli sjuk från början.

Ingefära mot smärta

Ingefära har även visat sig ha smärtlindrande egenskaper. Bland annat har en studie visat att ingefära kan ha en likvärdig effekt vid migrän som mediciner mot samma åkomma.

Träningsvärk är en annan typ av smärta som kan lindras med hjälp av ingefära. Precis som med förkylningar handlar det dock inte om att lindra en redan existerande smärta, utan att man dagligen äter ingefära och på så sätt minskar smärtreaktionen av träningen.

Utöver detta har studier har även visat att ingefära kan lindra mensvärk lika bra som ibuprofen. En fördel med att använda sig av ingefära istället för en klassisk värktablett är man förutom att få ta del av nyttiga ämnen i ingefäran, även slipper en del av de bieffekter som kommer med värktabletter.

Ingefära mot illamående

Cancerpatienter som genomgår kemoterapi kan ofta bli illamående som en bieffekterna av behandlingen. Studier har visat att detta illamående kan lindras med hjälp av ingefära.

Illamåendet vid en graviditet kan även det bli bättre med hjälp av ingefära. Det ska dock tilläggas att även om man kan äta ingefära i samband med att man är gravid så ska man inte överdriva konsumtionen då detta kan leda till sammandragningar i livmodersmuskulaturen.

Även åksjuka kan upplevas bli bättre om man äter ingefära. Dessutom minskar även mängden kräkningar.

Ingefära och kolesterol

Studier har även visat att intag av ingefära minskar kolesterolnivån i kroppen vilket i sin tur minskar risken för olika hjärt- och kärlsjukdomar.

Ingefära och förbränningen

Det har länge diskuterats om man förbränner mer genom att äta ingefära. Även detta har visat sig stämma. Dock är effekten begränsad, och är målet att förbränna mer kalorier så behövs fler insatser än att endast öka konsumtionen av ingefära.

Ingefärans historiska användningsområden

Man tror att ingefäran började användas i Kina. Dock är detta endast en teori och ingenting man vet säkert. Oavsett så hade användandet spridit sig till olika ställen i Asien samt i Afrika redan under antiken. Den användes för att hjälpa mot en rad olika sjukdomstillstånd, men det handlade rent generellt ofta om att ”driva ut kyla och fukt ur kroppen”.

Ingefärans innehåll

Ingefäran innehåller en mängd ämnen som är nyttiga för oss människor. Bland annat gingerol och shogaol som utöver sina hälsofrämjande egenskaper även ligger bakom ingefärans säregna smak. Den höga halten antioxidanter tros även den bidra till dess hälsosamma effekterna. Utöver detta innehåller ingefära bland annat vitamin C, kalcium, järn, kalium, fosfor och magnesium.

Hur kan man använda ingefära idag?

Det finns flera sätt på vilka ingefära används idag. Troligtvis ett av de vanligaste sätten är att använda den som smaksättare i matlagningen, vilket varit väldigt vanligt inte minst i det asiatiska köket. Andra vanliga användningsområden är att använda ingefära när man gör smoothie, te eller salladsdressing.

Källor

https://www.newsner.com/vetenskap/det-haer-haender-med-din-kropp-naer-du-aeter-ingefaera-varje-dag/ (Hjärtat)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/ (hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, illamående)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3361530/ (illamående)

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1526590009009158 (träningsvärk)

https://mail.jpma.org.pk/article-details/3925 (mensvärk)

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.4996 (migrän)

https://www.svd.se/7-halsofordelar-med-ingefara (förbränning, förkylning)

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/kost/en-shot-av-ingefara-hur-nyttigt-ar-det-egentligen/ (förkylning, intag vid graviditet)

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3277342/ (sjösjuka)

https://www.epochtimes.se/frisk-i-vinter-med-ingefara-enligt-kinesisk-tradition/ (historisk användning)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *