Vilka för- och nackdelar finns det med Omega 3?

Omega-3

Det finns flera fördelar och Nackdelar med Omega 3. Att få sig den dagliga dosen av Omega 3 kan visa sig vara livsviktigt i längden.

Omega 3 är en essentiell fettsyra vilket betyder att den är livsnödvändigt för att din kropps fungera som den ska. Om du inte får i dig tillräckligt genom kosten kan det bidra till konsekvenser som kommer att visa sig senare i livet.

Vad är Omega-3 fettsyror

Till att börja med vill jag ge dig kort beskrivning av Omega 3 för att göra texten mer tydlig. Omega 3 är jag säker på att du, liksom de flesta, har hört talas om, men det jag är mindre säker på är du vet exakt vad det är.

För att göra en enkel och kort beskrivning så är Omega 3 en grupp av olika fettsyror som har en effekt på vår hälsa. Det du behöver vara medveten om är att Omega 3 inte är något som kroppen klarar av att producera själv. Omega 3 får du i dig genom din mat men många väljer också att ta tillskott eftersom att kosten idag inte alltid innehåller tillräckligt höga halter av DHA och EPA (typerna av omega-3 du behöver).

För och nackdelar med Omega-3

För att återgå till rubriken så kan det i längden tillkomma positiva så som negativa symtom vid brist på omega-3. För att det ska kunna bli nackdelar av att få i sig Omega 3 behöver man ta en alldeles för hög dos av det. Gör du dock det kommer du kunna uppleva högt blocksocker, ökad blödningsbelägenhet, lågt blocktryck och diarré. Detta är dock ovanlig.

Håller du dock en normal nivå av det så kommer du enbart märka av det positiva. För att nämna några av de positiva effekterna det kan bidra till så är det t.ex att det motverkar torr hud, skrovlig hud, dåliga naglar samt sår i hårbotten. Då det finns såpass många fördelar nämner jag några fler.

Omega 3 bidrar till bättre koncentration av blodfetter i kroppen, ökad muskelbyggnad och det kan även hjälpa till vid viktnedgång. Att Omega 3 bidrar till en bättre koncentration av blodfetter är en betydelsefull fördel med att få i sig av dessa fettsyror, eftersom det motverkar en av de vanligaste dödsorsakerna: hjärt- och kärlsjukdomar. (https://www.gymgrossisten.com/darfor-bor-du-ata-omega-3.html)

Hur får jag i mig tillräckligt med Omega-3?

Jo, du kan enklast få i dig en bra dos av Omega 3 genom att äta fet fisk, t.ex. makrill, sill eller Sardiner. Det finns även i ett flertal olika oljor så som rapsolja, linfröolja och olika nötter, t.ex. valnötter. Ifall du upplever att du inte får i dig tillräckligt med Omega 3 genom maten finns det även möjlighet att få sig det i kosttillskott i olika former.

Mitt bästa tips är är Artic Meds fiskolja och jag tar själv detta regelbundet. Om du inte äta olja som kommer från djur kan du välja ett veganskt alternativ. Kosttillskott från alger finns idag i ett brett utbud i olika hälsokostbutiker och detta innehåller de essentiella omega-3 fettsyrorna du behöver för att tillgodose dina behov.

Vikten av omega-3 för gravida kvinnor

Om vi går tillbaka till tiden redan innan du är född. Redan i stadiet som foster börjar du dra nytta av en bra nivå av Omega 3 hos mamman.

Det är så att mammans intag av Omega-3-fettsyran DHA, den mängd som hon får i sig under tiden hon är gravid, är nödvändiga beståndsdelar för olika processer i fostrets utveckling, såsom att dess näthinna ska utvecklas normalt.

Mammans intag av Omega-3-fettsyran DHA hjälper även till att bidra till barnets utveckling av syn och hjärna. Därför är det extra viktigt att som gravid tänka på att man får i sig en bra mängd Omega 3 och specifikt fettsyran DHA för att fostret ska få en så bra utveckling och få så bra förutsättning som möjligt vid födsel. (https://www.mollers.com/se/fordelarna-med-omega-3-hjalper-dig-att-halla-dig-frisk-genom-hela-livet/)

Nackdelar

Om vi backar tillbaka lite och kikar på vad det finns för nackdelar är det svårt att hitta några alls. Efter lång och djupgående research fann jag en artikel som nämner att det kan vara farligt att äta Kosttillskott av Omega 3. För att vara specifik så nämner de att det kan vara farligt för patienter som ska opereras och läkare uppmanar att patienten ska sluta ta dessa tabletter ungefär 1 vecka innan operation. Du ska även vara försiktig med att blanda kosttillskott av Omega 3 tabletter tillsammans med andra läkemedel. (https://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/11/hjartlakare-inte-omega-3)

Brist på omega-3

Vid brist på Omega 3 så kan du uppleva något eller flera av följande symtom:
– torr hud
– skrovlig hud
– dåliga naglar
– samt sår i hårbotten

Gör aktiva val som främjar dina fettsyra-balans

Genom att aktivt få i dig Omega 3 så undviker du allt detta. Som med de flesta produkter finns det även nackdelar. Symptom tillkommer dock endast om man har fått i sig för mycket Omega 3 och då kan det vara t.ex. högt blocksocker, ökad blödningsbelägenhet, lågt blocktryck och diarré.

För att sammanfatta fördelar och nackdelar med Omega 3 så överöser det med fördelar och nackdelarna är sällsynta. Tar du en normal dos av det finns det endast fördelar och det är såpass mycket fördelar att det rekommenderas att alla ska få i sig Omega 3 antingen via mat eller via kosttillskott.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *